« Ο Έλληνας φωτογράφος στο διεθνή χάρτη »
Συμμετέχοντες ομιλητές:
Βασίλης Καρκατσέλης (πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης)
Βαγγέλης Ιωακειμίδης (διευθυντής Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης)
Νίνα Κασσιανού (ανεξάρτητη επιμελήτρια-ιστορικός φωτογραφίας)
Πάρις Πετρίδης (φωτογράφος)
Χώρος: Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Λεωφόρος Στρατού 2, Θες/νίκη.
Ημερομηνία: 13/09, ώρα: 11:00-15:00
Διοργάνωση: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης / Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας «Ο Έλληνας φωτογράφος στο διεθνή χάρτη» θα συζητηθούν και θα αναπτυχθούν, μεταξύ άλλων, ζητήματα και προβληματικές όπως:
- στοιχεία που διακρίνουν φωτογραφικές εργασίες διεθνούς εμβέλειας
- τεχνικές προώθησης φωτογραφικών έργων (συγκρότηση portfolio και παρουσίασή τους)
- φορείς και διοργανώσεις προβολής της φωτογραφίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό
- η θέση της ελληνικής φωτογραφίας στο εξωτερικό και τρόποι ανάδειξής της.
Η εκδήλωση αποτελεί προοίμιο της ημερίδας «Φωτογραφία και Παιδεία» που θα πραγματοποιηθεί εντός του 2008.
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό.
Στις 10:00 (πριν την ημερίδα) θα πραγματοποιηθεί ξενάγηση από τον κ. Βασίλη Καρκατσέλη στην έκθεση φωτογραφίας «Διαχρονικοί Τόποι και Τρόποι Λατρείας» που παρουσιάζεται στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων του Μουσείου, στο πλαίσιο της PhotoBiennale / 20ης Φωτογραφικής Συγκυρίας 2008. (Τηλ Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού 2310.868 570)
Αγαπητοί φίλοι,
Σας στέλνω συνημμένη την πρόσκληση για την ημερίδα «Ο Έλληνας φωτογράφος
στο διεθνή χάρτη», που συνδιοργανώνουμε το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Το σκεπτικό μας, όταν ξεκινήσαμε τη διοργάνωση αυτής της ημερίδας, ήταν να μιλήσουμε για τα προβλήματα και τις προοπτικές της Ελληνικής φωτογραφίας εκτός συνόρων. Να μεταφέρουμε την εμπειρία μας από τις συνεχείς επαφές με τους ξένους συνεργάτες μας. Να συζητήσουμε με όλους τους φωτογράφους και τις ομάδες στις οποίες αυτοί είναι συνασπισμένοι, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, σα φορέας, κάθε φορά που σας καλούμε να δηλώσετε συμμετοχή στην όποια διεθνή διοργάνωση έκθεσης ετοιμάζουμε για το εξωτερικό. Να παρουσιάσουμε δείγματα του πόσο πρόχειρα, μερικοί έλληνες φωτογράφοι, αντιμετωπίζουν το θέμα, να δείτε τι δουλειές μας στέλνουν (για αυτές τις παραγωγές), λες και πρόκειται για έκθεση σε μπαράκι και παράλληλα να σας δείξουμε εικόνες από υπερπαραγωγές (φωτογραφικές εκθέσεις) στα Ευρωπαϊκά Φεστιβάλ. Οι απαιτήσεις είναι μεγάλες, ο ανταγωνισμός τεράστιος, τα συμφέροντα έξω από κάθε οικονομική λογική της μίζερης Ελληνικής φωτογραφικής πραγματικότητας και αν θέλουμε να προχωρήσουμε, πρέπει να καταλάβουμε, τουλάχιστον, κάποια από τα βασικά στοιχεία του παιχνιδιού.
Με την αποδοχή της πρότασης από το Μουσείο Φωτογραφίας και το Διευθυντή του, ευτυχώς, τα πράγματα έγιναν πιο σύνθετα και ελπίζω στο τέλος πιο αποδοτικά. Εύχομαι, τα παραπάνω και ακόμη πολύ περισσότερα, να φωτιστούν διεξοδικά και από τις αρχικές εισηγήσεις των ομιλητών και από τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στη συνέχεια και από τη συζήτηση που θα ακολουθήσει με όλους εσάς.
Ως εκ τούτου,
θα ήθελα να σας ζητήσω, να μπορέσετε να παρευρεθείτε στην ημερίδα με έναν έστω αντιπρόσωπο του φορέα σας, και μετά τις εισηγήσεις, να μιλήσει, να τοποθετηθεί καταθέτοντας τη δική του εμπειρία, που φαντάζομαι θα περιλαμβάνει και τα προβλήματα του χώρου.
Η ανάγκη για να προχωρήσουμε είναι μεγάλη και οι απαιτήσεις πολλές.
Καλή αντάμωση.
Βασίλης Καρκατσέλης
Τηλ. 6942 860 890
ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΚΑΡΚΑΤΣΕΛΗ
(Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης)
1 Ευχαριστίες.
2
Ανάλυση νέας μορφής ΦΚΘ. (από το 2006). Άλλος ο ρόλος ενός Μουσείου για τη Φωτογραφία, άλλος μίας επαγγελματικής ένωσης, μίας σχολής, ενός ερασιτεχνικού σωματείου και άλλος του ΦΚΘ.
Παρουσίαση του προγράμματος.
Παρουσίαση/αναφορά στη συμμετοχή των μη μελών. Δεν θέλουμε να προβάλουμε εμάς.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΤΟΥ ΦΚΘ
ΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
2006 13 3
2007 19 (οι 11 διεθνείς) 2
2008 20 (οι 9 διεθνείς) 4
Από αυτό το βαρύ πρόγραμμα, εντός και εκτός Ελλάδος, καταλάβαμε καλύτερα τη θέση μας.
Γνωρίσαμε νέους εκτός λίστας φωτογράφους. Βρήκαμε ιδέες για να προχωρήσουμε, και σα φορέας και σα φωτογραφία χώρας. Αποκτήσαμε ερωτήματα που γεννούν διαπιστώσεις και προβλήματα.
3
Ο φωτογράφος αγωνίζεται να φτάσει κάπου τη δουλειά του. Μόλις την ολοκληρώσει την ταξινομεί και αρχίζει τον αγώνα του για να την παρουσιάσει, να την φτάσει στο κοινό της. Είναι θεμιτό να επιζητά και ένα διεθνές κοινό, παρά το υπερβολικό κόστος μιας τέτοιας προσπάθειας σε χρόνο, κυρίως, και βεβαίως σε χρήματα.
Ευτυχώς, η ύπαρξη και λειτουργία πολλών και διαφορετικών μεταξύ τους κέντρων και θεσμών διευκολύνει τη διεκδίκηση δυνατοτήτων. Στην πολυφωνία ο καθένας μπορεί να έχει φωνή ή τουλάχιστον να ελπίζει πως θα του παραχωρηθεί αυτή.
Επιλέγουμε έναν φωτογράφο για να μας εκπροσωπήσει σε μια διεθνή διοργάνωση, όχι υποχρεωτικά για μία έκθεση. Τη δουλειά μας προωθούμε με εκθέσεις (ατομικές ή ομαδικές), συμμετοχές σε εκδόσεις, με προβολές, με portfolios.
Παρουσίαση/περί portfolios. Μεθοδολογία ατομικής παρουσίασης σε 15 λεπτά της ώρας.
Ο φωτογράφος υποστηρίζει τη δουλειά του, με τις καλές φωτογραφίες του, αλλά και με την καλή παρουσίασή τους, με την εικόνα του εαυτού του, με τα υλικά υποστήριξής της που χρησιμοποιεί, το λεκτικό του, τη σαφήνεια των όσων υποστηρίζει και τέλος, επειδή η δουλειά του απευθύνεται/αφορά άλλους, την πειθώ του. (Μεγέθη παρουσίασης, τελικό προτεινόμενο τύπωμα, χειροποίητες εκδόσεις, photo book, CD, επαγγελματική κάρτα.)
Ανάπτυξη ιδέας για εκθέσεις - εκδόσεις. (Αρχή, μέση και τέλος)
Ταξινόμηση μιας εργασίας.
4
Ποιες οι τάσεις της φωτογραφίας σήμερα; (Στους φωτογράφους, τους καλλιτέχνες, τους κρατικούς φορείς, τα φεστιβάλ και τις Γκαλερί.) Τάση εξάρτησης του φωτογράφου από τον επιμελητή. Το τοπικό ίσως αφορά το παγκόσμιο. Η Ελληνική φωτογραφία είναι, σχεδόν, ανύπαρκτη στο εξωτερικό γιατί δεν είναι απαραίτητη. Η υπερβολική της παρουσία και δράση στο εσωτερικό, σταματά στα σύνορα. Αιτία η ανυπαρξία θεσμών, πλαισίων και αντικειμένων προς εξαγωγή. Για το τελευταίο να τονίσουμε ότι μία εργασία που έγινε για δεκάμετρο τοίχο δεν παρουσιάζεται σε μπαράκι και ότι η φωτό που έγινε για μπαράκι δεν στέκεται εύκολα σε κτίριο μουσείου. Άλλωστε, οι 5 φωτό δεν αποτελούν εργασία, και είναι τελείως άσχετο το αν από μία εργασία, εκθέσουμε μόνο 5 φωτό. Οι εκθέσεις δεν είναι για διασκέδαση.
Δεν λοξοκοιτάμε προς την Αγορά.
Η Αγορά δεν παράγει (μόνο οικειοποιείται) και δεν πρόκειται να μας πει τι είναι η φωτογραφία. Την απάντηση σε αυτό θα την δώσει μόνο η ίδια η φωτογραφία.
5
Παρουσίαση PFU, BALKAN και άμεσα συνεργαζόμενων φορέων. Δίκτυο Φωτογραφικών Κέντρων - Ανδαλουσία.
Συμπεράσματα:
1 Δυνατότητες υπάρχουν. Διασυνδέσεις υπάρχουν,
2 Ο φωτογράφος που σέβεται τον εαυτό του και αγαπά τη δουλειά του, πρέπει να εργαστεί πολύ σκληρά και με προδιαγραφές, αν θέλει αυτή να αποκτήσει και διεθνή διαδρομή, μέσω μεγάλων φεστιβάλ φωτογραφίας.
3 Το τι φωτογραφία κάνει ο καθένας, ας είναι ένα ανοικτό θέμα.
4. Είμαστε λίγοι στην Ελλάδα και καλό είναι ή διεθνής μας παρουσία να συντονίζεται. Είναι απίστευτα αποδοτική η συνεργασία κάποιου, με φορέα, επιμελητή ή φωτογράφου που γνωρίζει κάποιους στη χώρα μας, που κάποτε φιλοξενήθηκε στη Θεσσαλονίκη ή έχει καλές αναμνήσεις από έναν Έλληνα, με τον οποίον συνεργάστηκε στο παρελθόν, που έναν Έλληνα που παρουσίασε στη δική του πατρίδα, στο δικό του χώρο.
Η κατάσταση απαιτεί «ομαιχμία». Η αιχμή σου συναντά την αιχμή μου και έτσι το αντίπαλον δέος υποστηρίζει το ισόπαλον σέβας. Η ομαιχμία ανακωχής θα φέρει, αν φέρει, την προέλαση. Όπως έλεγε κάποιος το όνομα του οποίου διαφεύγει: Επ αλλήλους ερχόμεθα δίχως τη ζημία της κοινής φοβίας.
Ότι κάνουμε σήμερα εμείς, στηρίζεται και στους προηγούμενους και θα αποδώσει καρπούς στην επόμενη φουρνιά. Αρκεί η σοβαρότητα να είναι το κριτήριό μας, οι τίμιες και καθαρές συνεργασίες και φυσικά η καλή δουλειά, είτε αυτή που παράγει ο ίδιος, είτε αυτή που βοηθάει να αναδειχθεί.