«ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ»
Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, μετά από αγώνα ενός και πλέον έτους, κατάφερε να εξασφαλίσει με την αμέριστη συμπαράσταση του Μουσείου Θεσσαλονίκης, την έκθεση του σημαντικού Μεξικανού φωτογράφου Pedro Meyer.
Είναι ένας φωτογράφος ερωτευμένος σχεδόν με το λαό της χώρας του, ένα λαό που τον απασχολεί συνεχώς και καλύπτει το σημαντικότερο μέρος της δουλειάς του. Καταγράφει με την ψυχή του, μέσω της φωτογραφικής μηχανής τον Άνθρωπο Μεξικάνο σε κάθε του πράξη, που τον κάνει να διαφέρει από όλους τους λαούς, σε κάθε παρουσία που μπορεί να δείχνει ότι διατηρεί την αυθεντικότητα και γι’ αυτό την μοναδικότητά του σαν ειδικό ανθρώπινο αξιαγάπητο πλάσμα. Καταγράφει κάθε γιορτή, τα ήθη και τα έθιμα, τις μυστηριακές τελετές του. Τον φωτογραφίζει σε κάθε του σχεδόν κοινωνική εκδήλωση, όπου κι αν βρίσκεται στο Βορρά ή το Νότο της τεράστιας χώρας του, στο χωριό ή την πόλη, την πατρίδα ή το εξωτερικό.
Τα έργα που θα δούμε στη Θεσσαλονίκη είναι μέρος από την τελευταία του εργασία με τίτλο «Αλήθειες και Ψέματα». Πρόκειται για εικόνες που δημιουργήθηκαν από την ενοποίηση διαφορετικών (παλαιότερων ή σύγχρονων) αρνητικών του, με την βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Ζητά να αναβιώσει τις παιδικές του αναμνήσεις, να στήσει τα δικά του παραμύθια, να πάρει θέση σε όσα συμβαίνουν γύρω του, να μας περιγράψει την με μοναδικό τρόπο τόσο ιδιόμορφη συνύπαρξη στο σύγχρονο και μοντέρνο Μεξικό του έντονου καθολικισμού, με την παλιά προκολομβιανή κουλτούρα και τις μαγικές ιεροτελεστίες.
Ίσως γι’ αυτό έχει και ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί ότι η ίδια η έκθεση (για πρώτη φορά στην Ελλάδα) συνοδεύεται από 2 CD-ROM, ώστε οι θεατές μέσω ενός Ηλεκτρονικού Υπολογιστή υψηλής ευκρίνειας, να μπορούν να παρακολουθήσουν και να ακούσουν από τον ίδιο τον καλλιτέχνη το πως κατασκευάστηκε η κάθε «νέα» εικόνα και κυρίως γιατί.
Ο Pedro Meyer είναι ένας πολύπλευρος φωτογράφος, που χρόνια τώρα, παράλληλα με την καλλιτεχνική του παραγωγή, εργάζεται για την ανάδειξη της Νοτιοαμερικάνικης φωτογραφίας.
Γεννήθηκε στη Μαδρίτη το 1935, αλλά δύο χρόνια αργότερα οι γονείς του μεταναστεύουν στο Μεξικό, που θεωρείται η πατρίδα του.
Η δημιουργική του περίοδος αρχίζει το 1963 όταν αποχωρεί από την μοναδική φωτογραφική ομάδα του Μεξικού (γιατί ασχολούνταν πολύ με το τεχνικό μέρος της φωτογραφίας) και ιδρύει το «κλαμπ της καλλιτεχνικής φωτογραφίας». Το 1976 δημιούργησε ένα διεθνές δίκτυο για την προώθηση της Λατινοαμερικάνικης φωτογραφίας, ενώ το 1989 εργάστηκε για την ίδρυση του ιδρύματος Mother Jones για την βράβευση εργασιών φωτοειδησεογραφίας.
Αποκλειστικά ασχολούμενος με τη φωτογραφία από το 1974 δίδαξε σε φωτογραφικές σχολές-εργαστήρια, φωτογράφησε για σημαντικά περιοδικά, οργανισμούς και ιδρύματα και απέσπασε πολλά βραβεία και υποτροφίες με αποτέλεσμα τα τελευταία 20 χρόνια σχεδόν, να ζει στη Δυτική Ακτή των Η.Π.Α.
Το 1990 το ενδιαφέρον του στρέφεται στη σύγχρονη τεχνολογία και την επεξεργασία των φωτογραφιών του με ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Στην εργασία του, που έχει παρουσιαστεί σε πολλές χώρες του κόσμου, ξεχωρίζουν η εργασία για την σφαγή των φοιτητών στην Πόλη του Μεξικού πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, η εργασία για τους Sandinistas, τους εξεγερμένους επαναστάτες της Νικαράγουα, η εργασία για τους εργάτες των πετρελαιοπηγών του Μεξικού, οι «περιοδείες» στις Η.Π.Α. και το «Truths & Fictions»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ:
1985, Temps de America.
1986, Espejo de Espinas.
1988, Los Coheles Duranon Todo el Dia.
1991, I Photograph to Remember (CD-Rom)
1995, Truths and Fictions (βιβλίο και CD-Rom).