Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια του προγράμματος «Επαναδιατυπώσεις», παρουσιάζει την Δευτέρα 18-4-2005 στις 8.30 μμ στον εκθεσιακό του χώρο (Μητσαίων 7, Αρχαία Αγορά), την έκθεση φωτογραφίας του Λουκά Κορογιάννου, με τίτλο «Κυανοτυπίες».
Την ημέρα των εγκαινίων (Δευτέρα 18-4-2005 στις 8.30' μμ) ο φωτογράφος θα παρουσιάσει τα μυστικά της κυανοτυπίας, ειδικής τεχνικής επεξεργασίας και εκτύπωσης της φωτογραφικής εικόνας και της αισθητικής της.
«Επαναδιατυπώσεις»
Το ΦΚΘ συνεχίζει με επιτυχία ένα ακόμη φιλόδοξο πρόγραμμά του με τίτλο «Επαναδιατυπώσεις». Πρόκειται για μια προσπάθεια να επαναδιαπραγματευτούμε σήμερα, με όρους σύγχρονους, σημαντικές εργασίες του παρελθόντος που προκάλεσαν αίσθηση όταν πρωτοπορουσιάστηκαν, εργασίες που συζητήθηκαν για το αισθητικό, πειραματικό ή εννοιολογικό τους περιεχόμενο, αλλά κινδυνεύουν να ξεχαστούν στη βροχή των γεγονότων, ιδέες που δε «ζημώθηκαν» όσο έπρεπε στην ελληνική κοινωνία.
Τέτοιου είδους εργασίες, δεν είναι λίγες οι φορές, που ακόμη και αν δεν απορρίφτηκαν κατά τη διάρκεια της σύντομης παρουσίασής τους, δεν πρόλαβαν να σμίξουν με το κοινό τους (ακόμη και με το ειδικό) και αφομοιωμένες πλέον να συμβάλουν με ότι τους αναλογεί στην εκπαίδευση και την περαιτέρω πορεία της Σύγχρονης Ελληνικής Φωτογραφίας.
Οι εκθέσεις του προγράμματος «Επαναδιατυπώσεις» θα φιλοξενούνται στη γκαλερί του ΦΚΘ, ένα ζωντανό χώρο καθημερινής συνεύρεσης δημιουργών και μαθητών φωτογραφίας. Ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες εκθέσεις, όχι μόνο για τα προαναφερθέντα ή γιατί θα πλαισιώνονται και από άλλες παράλληλες εκδηλώσεις, αλλά και γιατί κατά τη διάρκεια των εγκαινίων οι δημιουργοί είναι παρόντες, δίνουν διάλεξη για το συγκεκριμένο θέμα της έκθεσης και κατόπιν διαλέγονται με το κοινό τους σε μια ανοικτή συζήτηση.
Υπεύθυνος προγράμματος Β.Καρκατσέλης 6942860890
Λ.Κορογιάννος 6942214795
Διάρκεια της έκθεσης έως 14-5-2005.
Ο Λουκάς Κορογιάννος γεννήθηκε το 1980 και πέρασε τα πρώτα δέκα χρόνια της ζωής του στη Νάξο. Στη συνέχεια έμεινε στη Ζαγορά Πηλίου όπου τελείωνε το ελληνικό Λύκειο. Πήγε στη Σουηδία που παρακολούθησε μαθήματα γύρω από την «Ιστορία της τέχνης και της μουσικής», με εξειδίκευση στην «Ιστορία της εικόνας», στο Πανεπιστήμιο του Λουντ, στη Σουηδία.
Παρακολούθησε επίσης μαθήματα Βιντεοσκόπησης στη Σχολή Skurup στη Σουηδία και τα τελευταία χρόνια στη Σχολή Φωτογραφίας Νότιας Σουηδίας όπου και έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις.
Έκανε τη πρώτη του προσωπική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο Νάξου το καλοκαίρι 2004.
Καλύπτει φωτογραφικά το φοιτητικό περιοδικό του Πανεπιστημίου του Λουντ. Συνεργάζεται ως φωτογράφος με ροκ συγκροτήματα της Νότιας Σουηδίας και Δανίας εδώ και χρόνια.
Ο Κορογιάννος θα παρουσιάσει στη Θεσσαλονίκη φωτογραφίες καμωμένες με τη μέθοδο της κυανοτυπίας, μιας τεχνικής που εγκαταλείφθηκε σταδιακά πριν τον πόλεμο, καθώς το ίδιο σταδιακά εγκαταλείφθηκαν και οι φωτογραφικές μηχανές μεγάλου φορμά -οι μηχανές κουτιά- και αντικαταστάθηκαν με άλλες πολύ μικρότερες που χρησιμοποιούσαν και μικρό φιλμ (καθόλου κατάλληλο για αυτή τη μέθοδο δημιουργίας φωτογραφιών).
Στα εγκαίνια της έκθεσης, ο φωτογράφος που είναι κάτοικος Σουηδίας, δηλώνει παρών, θα δώσει διάλεξη, όπου θα παρουσιάσει αυτή την ξεχωριστή από άποψη αποτελεσμάτων μέθοδο και κατόπιν θα διευθύνει εργαστήρια παραγωγής έργων κυανοτυπίας.
Η κυανοτυπία πήρε το όνομά της από την απόχρωση της τελικής εικόνας. Ανήκει στην κατηγορία των μονόχρωμων τεχνικών, αλλά σε αντίθεση με την κυρίαρχη σήμερα σε αυτόν τον τομέα ασπρόμαυρη εικόνα (όπου σε λευκό χαρτί σχηματίζεται μαύρο είδωλο), στην κυανοτυπία παίρνουμε μπλε είδωλο σε λευκό χαρτί (εδώ οφείλεται και το όνομα που δόθηκε από τους ξένους, βασισμένο στην ελληνική λέξη "κυανό").
Η κυανοτυπία βασίζεται στην αναγωγή αλάτων σιδήρου. Με την επίδραση της UV ακτινοβολίας ο σιδηροκυανιούχος σίδηρος αντιδρά, σκληραίνει και αποκτά αυτό το χαρακτηριστικό κυανό χρώμα, που όπως είπαμε δίνει και το όνομά του στη μέθοδο.
Η κυανοτυπία ανακαλύφθηκε το 1841 από τον John Herschel στην Αγγλία, που καθόλου τυχαία, εκείνη την εποχή, μαζί με τη Γαλλία, βρισκόταν στην πρωτοπορία των σχετικών ερευνών και εφευρέσεων.
Στις αρχές του 20ού αιώνα, είχαμε ευρεία χρήση της μεθόδου. Στο δεύτερο μισό του, παρά το γεγονός ότι η μέθοδος είχε σχεδόν εξαφανιστεί, όλο και βλέπουμε κάποιους δημιουργούς να τη χρησιμοποιούν στην εναγώνια αναζήτηση αυτού του κάτι ξεχωριστού στην αισθητική φόρμα που προσέφερε η κυανοτυπία. Κατασκεύαζαν μόνοι τη φωτοευαίσθητη επιφάνεια (με απλά, φτηνά υλικά του εμπορίου), πάνω σε χαρτί υφής, ξύλο ή ύφασμα (ανεξαρτησία από την ομογενοποίηση της έκφρασης που επιβάλουν οι πολυεθνικές του χώρου), με μια ενδιαφέρουσα και δημιουργική διαδικασία προετοιμασίας και εκτύπωσης χωρίς εξοπλισμούς (σε φωτεινό περιβάλον και με τη βοήθεια του ήλιου), για ένα ξεχωριστό και άρτιο αισθητικά φωτογραφικό αποτέλεσμα.
Σήμερα με την εξέλιξη των προγραμμάτων επεξεργασίας εικόνας, τη βελτίωση των εκτυπωτικών μεθόδων μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, τη βελτίωση σε επίπεδο αντοχής στο χρόνο των χρησιμοποιούμενων σε αυτές μελανιών και φυσικά την εξοικείωση του σύγχρονου φωτογράφου με τη χρήση του Η/Υ και την μέσω των παραπάνω βελτίωση της τελικής μορφής της εικόνας του, το μέλλον της κυανοτυπίας ποιο θα είναι;