ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΔΙΑΔΡΟΜΗ Β : " ASPECTS OF BALKAN PHOTOGRAPHY ",
<<ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ>>
ΕΝΑ ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
Η Βαλκανική φωτογραφία γ ια δεύτερη χρονιά φέτος στο ΝΑ Πήλιο.
Η έκθεση φωτογραφίας που θα γίνει στην Αργαλαστή του Πηλίου, είναι μια πρωτότυπη παραγωγή του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, που σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου Αργαλαστης και την ΕΚΠΟΛ θα εγκαινιάσει έναν καινούργιο πολιτιστικό χώρο.
Στο εντελώς ανακαινισμένο «παρθεναγωγείο» της Αργαλαστής, ένα χώρο που θα μετατραπεί σε κέντρο πολλαπλών χρήσεων και εκδηλώσεων, θα αναπτυχθεί μία ακόμη εκδοχή της σύγχρονης ζωντανής Βαλκανικής φωτογραφίας.
Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης εργάζεται ακατάπαυστα για τη δημιουργία ενός ισχυρού δυκτίου μεταξύ των θεσμών, των φορέων και των δημιουργών στα Βαλκάνια και αυτή η έκθεση θα είναι ένα ακόμη πείραμα για την ανάπτυξη και την εδραίωση αυτού του διαλόγου.
Ο θεσμός " ASPECTS OF BALKAN PHOTOGRAPHY " πρωτοεμφανίζεται το 1996 εν όψει των εκδηλώσεων του θεσμού <<Θεσσαλονίκη 1997, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης>>. Με δεκάδες εκδηλώσεις κάθε είδους για τη σύγχρονη δημιουργική φωτογραφική έκφραση, ταξίδεψε και συνεχίζει να ταξιδεύει σε πολλές πόλεις και χώρες. Σύμφωνα με τον νέο προσανατολισμό του Φ.Κ.Θ., ανήκει σε έναν από τους τρεις θεσμικούς άξονες διεθνών συνεργασιών του. Ο θεσμός στα 11 συνεχή χρονιά παρουσίας του, με τη συμμετοχή καταξιωμένων, πολυβραβευμένων αλλά και νέων φωτογράφων από όλες τις Βαλκανικές χώρες κατάφερε να συμπεριλάβει στα προγράμματα και τους καταλόγους του, αν όχι όλες, πολλές από τις τάσεις, τις μόδες και τους σταθερούς άξονες της φωτογραφίας σε αυτή τη γωνία της Ευρώπης.
Στην εφετινή διοργάνωση συμμετέχουν επώνυμοι φωτογράφοι από την Ελλάδα (με φωτογραφίες που επελέγησαν από την πρόσφατη καλλιτεχνική δράση και παραγωγή τους και με άλλες ευκαιρίες παρουσιαστήκαν στη Θεσσαλονίκη), καθώς και βραβευμένες φωτογραφίες Βαλκάνιων ή νέες παραγωγές, όπως αυτές των τριών Βουλγάρων, που δημιουργήθηκαν για τη συγκεκριμένη περίπτωση.
Στην έκθεση (σαν εμονή για συνέχιση του διαλόγου για το τι και πως φωτογραφίζουμε σήμερα) γίνεται προσπάθεια να αντιπροσωπευθούν όλα τα είδη φωτογραφίας και αρκετές από οι τάσεις της, σήμερα. Ο νέος αναπαλαιωμένος χώρος ήταν μια πρόκληση για την παραγωγή και το στήσιμο της έκθεσης. Δίπλα στην κλασσική φωτογραφία, υπάρχει η μοντέρνα και η μεταμοντέρνα εκδοχή της, με τρόπο ρηξικέλευθο, ανατρεπτικό και συχνά προκλητικό.
Εγκαίνια Σάββατο 19 Ιουλίου του 2008 στο «Παρθεναγωγείο» της Αργαλαστής, με παρόντες όλους τους Έλληνες τουλάχιστον φωτογράφους και ίσως κάποιους από τους φιλοξενούμενους βαλκάνιους. Ώρα 20.30
Διάρκεια έκθεσης: 19/07/08 - 31/07/08
Ώρες λειτουργίας, από Δευτέρα έως Κυριακή: 19.30-20.30
Στην έκθεση συμμετέχουν:
Feleki Karoli ( ROM )
Szabo Claudiu ( ROM )
Moritz Eugen / Jeno ( ROM )
Silva Bigaz ( TUR )
Emin Altan ( TUR )
Tijana Rancic ( SERB )
Alexandar Antic ( SERB )
Καρκατσέλης Βασίλης ( GR )
Δαγτζίδης Σταύρος ( GR )
Θανάσης Ράπτης ( GR )
Μουρατίδης Ευθύμης ( GR )
Παπαχαραλάμπους Γιώργος ( GR )
Λιαπόπουλος Αργύρης ( GR )
Προκοπίου Δημήτρης ( GR )
Vasil Tanev (BUL)
Nikola Mihov (BUL)
Alexander Osenski ( BUL )
B ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΔΙΑΔΡΟΜΗ Β
" ASPECTS OF BALKAN PHOTOGRAPHY"
"ΕΝΑ ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ"
<<Από τότε που μερικοί έξυπνοι άνθρωποι στην περιφέρεια κατάλαβαν ότι έπρεπε να εκμεταλλευτούν κάθε εγκαταλειμμένο χώρο (παλιά αποθήκη, μύλο, σχολείο κ.λ.π.) και να τον αξιοποιήσουν υπέρ της περιοχής τους, έφεραν πιο κοντά τα εικαστικά και τα λοιπά πολιτιστικά δρώμενα στους ανθρώπους της περιφέρειας.
Ακριβώς αυτό εκμεταλλεύτηκαν οι δραστήριοι φίλοι του Πολιτιστικού Συλλόγου Λαύκου η «Δράσις» και το Καλοκαίρι του 2007, σε συνεργασία με το Φ.Κ.Θ., εγκαινίασαν το χώρο της παλιάς αποθήκης του Συνεταιρισμού με μία ομαδική έκθεση σύγχρονης Βαλκανικής φωτογραφίας, που είχε τίτλο <<Το Συναμφότερον».
Έναν τέτοιο ανακαινισμένο χώρο, το παλιό Παρθεναγωγείο της Αργαλαστής, σαν πολιτιστικό κέντρο πολλαπλών δραστηριοτήτων , εγκαινίασε και πάλι (ΔΙΑΔΡΟΜΗ Β), με ομαδική έκθεση σύγχρονης Βαλκανικής φωτογραφίας στις 19 Ιουλίου, το Φ.Κ.Θ., σε συνεργασία, φυσικά, με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Αργαλαστής και την ΕΚΠΟΛ.
Το παλιό Παρθεναγωγείο Αργαλαστής, ξαναζεί μετά από προσπάθειες ετών και πολλών ανθρώπων. Μετά από πρόταση της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων Θεσσαλίας του Υπουργείου Πολιτισμού, χαρακτηρίστηκε, με την Υ.Α. ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΠ/Γ/1552/29736/23.5.95 (ΦΕΚ 636/β/1995), ως νεότερο μνημείο, που προστατεύεται από το νόμο. Η θέληση των τοπικών δραστήριων ανθρώπων να το εντάξουν και πάλι στην ενεργή δράση υπέρ των πνευματικών αναγκών της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας είναι αξιέπαινη. Κατά την ημέρα των εγκαινίων η προσέλευση του κοινού ήταν μεγάλη. Καταλαβαίνει κανείς την παρουσία του Δημάρχου και των τοπικών παραγόντων. Η μαζική όμως προσέλευση παραθεριστών (από το πρωί σχεδόν) πριν ή μετά τις παραλίες και η παρουσία ηλικιωμένων που ήλθαν για να θυμηθούν τα παλιά και να εξηγήσουν σε εμάς τους νεότερους τη λειτουργία (κάποτε) ενός τριθέσιου σχολείου, στο οποίο οι μαθητές έφταναν και από τα γύρω χωριά με ποδαρόδρομο, έδωσε στο όλο event , μία ξεχωριστή νότα. Καθώς μάλιστα περνούσε η ώρα και όλοι αυτοί, μετά τις χαιρετούρες και τις αναμνήσεις, πρόσεχαν και τα κρεμασμένα στον τοίχο έργα με αφορμή των οποίων βρεθήκαμε εκεί, η <<συνάντηση>> αποκτούσε ένα μυσταγωγικό χαρακτήρα: οι φωτογραφίες αποκάλυπταν μία τέχνη έξω από τα αναμενόμενα, μία τέχνη που είχε πολλά να πει στον καθένα μας, μία φωτογραφία όλο δυναμισμό, την ύπαρξη της οποίας οι περισσότεροι από εμάς δεν γνωρίζανε και ίσως γι αυτό χαρήκαν ακόμη περισσότερο την αποκάλυψή της..
Ευχαριστούμε τους φωτογράφους για τις άκρως κατατοπιστικές ξεναγήσεις που μας έγιναν, ευχαριστούμε το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης που δε σκέφτηκε λαϊκίστικα, για να φέρει μία έκθεση για επαρχιώτες, αλλά έφερε μία έκθεση από και για μεγάλα μουσεία, ευχαριστούμε και όλους αυτούς που πάλεψαν και ελπίζουμε να συνεχίσουν να παλεύουν, για να υπάρχει και να λειτουργεί πολιτιστικά αυτό το κτίριο στον τόπο μας.>> Σ.Δ. Αργαλαστή 20 Ιουλίου 2008
Εγκαινιάστηκε με επιτυχία, στο ανακαινισμένο κτήριο του παλιού Παρθεναγωγείου Αργαλαστής η έκθεση φωτογραφημάτων του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, με τίτλο ΔΙΑΔΡΟΜΉ Β - ΕΝΑ ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ.
Η έκθεση είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα του Φωτογραφικού Κέντρου για ετήσιες συναντήσεις των Βαλκάνιων φωτογράφων.
Σύμφωνα με τον υπότιτλο της έκθεσης, παρουσιαστήκαν σε αυτή, σαν πανόραμα, σε κοινό χώρο και με ενιαία ανάπτυξη, εργασίες που είδαμε την προηγούμενη χρονιά και με διάφορες αφορμές, κυρίως σε ατομικές εκθέσεις των δημιουργών τους. Έγινε μία προσπάθεια από τον επιμελητή της έκθεσης, να περιληφθούν σε αυτή κάποιες από τις εκδοχές της Βαλκανικής φωτογραφίας, και κάποιοι από τους φωτογράφους που με ιδιαίτερη γραφή ασχολούνται με τον άνθρωπο και την εικόνα του.
Συμμετέχουν σε αυτήν επτά Έλληνες Φωτογράφοι και δέκα από τις γύρω Βαλκανικές χώρες, πολλοί των οποίων παραβρέθηκαν στα εγκαίνια.
Στην ανάπτυξη της έκθεσης, η οποία έγινε με τρόπο κατά κοινή ομολογία, άκρως δημιουργικό και πρωτότυπο, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό που θα μπορούσε κάποιος να υποθέσει ότι τα έργα είχαν δημιουργηθεί κατά παραγγελία για συνύπαρξη στη συγκεκριμένη έκθεση εκτός των άλλων, είδαμε την ασπρόμαυρη σύνθεση του Emin Altan για την << Angkor >>, την παλαιά πρωτεύουσα των Χμέρ στην Καμπότζη (το υπόλοιπο του έργου του θα εκτίθεται μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού της Θεσσαλονίκης), να συνορεύει με τις <<χρονογραφίες>> του Αργύρη Λιαπόπουλου, όπου οι πολλαπλές λήψεις του ιδίου τοπίου αποκτούν αξία από την κίνηση των ανθρώπων που μετακινούνται εντός τους (είδαμε αυτή την έκθεση στη Γκαλερί TETTIX της Θεσσαλονίκης).
Δίπλα στο έργο του Γιώργου Παπαχαραλαμπους (δραματικά πορτρέτα νέων προεφηβικής ηλικίας που βιάζονται να μεγαλώσουν(απόσπασμα από ένα ανοικτό project του φωτογράφου που είδαμε εφέτος στη ΔΕΘ για τις εκδηλώσεις KID AND FUN ), στήθηκαν οι σκληρές φωτογραφίες της Τουρκάλας Silva Bingaz , με τα διεισδυτικά πορτραίτα από το project "ακτή", που «δεν είναι η γραμμή ανάμεσα στην ξηρά και την θάλασσα αλλά η γραμμή ανάμεσα στην ζωή και τον θάνατο, την χαρά και την λύπη...», όπως επισημαίνει και η ίδια στο εισαγωγικό της κείμενο. (έκθεση που είχε φιλοξενηθεί στον Παπασωτηρίου της Ξάνθης σε αντίστοιχη εκδήλωση του ΦΚΘ και αργότερα στην γκαλερί Καλφαγιάν στα πλαίσια της PHOTOBIENNALE 08, του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης).
Σε συνεργασία με την PHODAR BIENNIAL της Βουλγαρίας είδαμε τις βραβευμένες στη Μπιενάλε του 2007 φωτογραφίες των Βούλγαρων φωτογράφων, Nikola Mihov (φωτορεπαρταζιακού περιεχομένου έγχρωμες εικόνες από τις ΑΝΤΙ- CPE διαδηλώσεις στο Παρίσι τον Μάρτιο και Απρίλιο του 2006), Alexander Osenski (τη σύνθεση/εγκατάσταση από 36 φωτογραφικές μονοθεματικές παρεμφερείς συνθέσεις με τίτλο Σπίτι ) και Vasil Tanev (ρεαλιστικά μετωπικά πορτρέτα ανθρώπων που με τους κανόνες του φωτογραφικού ρεαλισμού για εξαντλητική καταγραφή, δεν αφήνουν την παραμικρή λεπτομέρεια να δραπετεύσει του φακού και της εικόνας του φωτογραφημένου προσώπου - η φωτογραφία αποκαλύπτει πράγματα που δεν βλέπει το μάτι).
Από την έκθεση 'Αστικές Διασταυρώσεις' της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης με τίτλο Ετεροτοπίες, ο Σταύρος Δαγτζίδης προσκόμισε ένα μεγάλο πολλαπλό δίπτυχο. Οι πόλεις σήμερα αποτελούνται από πολλές γειτονιές και σε αυτές τις γειτονιές κυκλοφορούν αλλόθρησκοι, αλλόφυλοι, πολλοί από τους οποίους κουβάλησαν μαζί τους τις παλιές τους γειτονιές, ενώ από την ίδια έκθεση ο Θανάσης Ράπτης έφερε και επαναδιατύπωσε το έργο/εγκατάσταση 'η πόλη από ψηλά' με κομμένες φωτογραφίες, καθρέφτες και σκοινιά. Δίπλα του ο Ρουμάνος πολυβραβευμένος φωτογράφος Feleki Karoli , παρουσίασε την εργασία του πάνω σε ανθρώπους της πατρίδας του, ακριβώς της ίδιας αγροτικής προέλευσης με τους κατοίκους της περιοχής που θα φιλοξενούσε την έκθεση, γεωργούς και κτηνοτρόφους σε αγαστή συμφωνία με τα ζώα τους και για τούτο με αρμονικές κεντραρισμένες και ισορροπημένες συνθέσεις στο ασπρόμαυρο, λες και πρόκειται για εικόνες από άλλη εποχή..
Από τον Βασίλη Καρκατσέλη είδαμε τα έργα από χιλιάδες πλεγμένες φωτογραφίες (διαφορετικοί τόποι και χρόνοι, που με έναν άκρως χειρονακτικό τρόπο φέρνονται μαζί για κάτι απροσδιόριστο, παράγοντας έργα που παρ ότι γίνονται από φωτογραφίες δεν γίνονται αντιληπτά σαν τέτοια) από τη σειρά 'Το φως που δεν καίει - Homage a Kostas Varnalis ' και το έργο 'συνθετικό ψάρι' από την έκθεση στις Γιορτές της Γης, στη Βλάστη, δίπλα στα διαφορετικού τύπου και χαρακτήρα ψηφιακά κολλάζ της Tijiana Rancic , από την πάλαι ποτέ Γιουγκοσλαβία, που σαν υπότροφος στη Θεσσαλονίκη, διάβασε και μας 'εικονογράφησε' με μοναδικό τρόπο το αδιέξοδο της Ελληνικής πολεοδομίας και αρχιτεκτονικής, που γέμισαν μεν τη Θεσσαλονίκη μπαλκόνια, αυτά όμως είναι έρημα και μοιάζουν πιο πολύ με φυλακές.
Ο Szabo Claudiu ασχολείται με την αντικατάσταση των σπουδαίων και σημαντικών προσώπων που συναντάμε στις όψεις των χαρτονομισμάτων διαφόρων χωρών. Καθώς ακόμα και αυτή η προβολή των εθνικών ιδιαιτεροτήτων καταργείται από το ενιαίο νόμισμα της Ευρώπης, ποιοί θα μας βοηθήσουν να δεθούμε με τον τόπο μας; διερωτάται. Δίπλα του ο Alexandar Antic προσπαθεί να ανασυνθέσει την περιφερειακή όραση, να μιλήσει για τις άπειρες γωνίες που απαιτούνται για να κατανοήσουμε την δομή του κάθε συστήματος, να μας βοηθήσει να καταλάβουμε ότι όλοι μας είμαστε και αυτό και το άλλο και το κάτι ακόμη πιο πολύ, και ο περίγυρος.
Οργάνωση, παραγωγή, επιμέλεια: Φ.Κ.Θ
Χώρος: παλιό Παρθεναγωγείο Αργαλαστής (ΝΑ. Πήλιο).
Διάρκεια έκθεσης: 19/07/08 - 31/07/08
Ώρες λειτουργίας, από Δευτέρα έως Κυριακή: 19.30-20.30
Για περισσότερες πληροφορίες
Για την Αναπτυξιακή Αργαλαστής
Πανταζής Θεόφιλος
6936 720729