«...στις πόλεις που δεν τελειώνουν...»
"...to the never ending cities..."
Οι φωτογραφίες της έκθεσης δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πεντάχρονης περιοδίας μιας κοινής έκθεσης των δυο φωτογράφων σε διάφορες πόλεις.
Όλα ξεκίνησαν το 1997 από τη Θεσσαλονίκη, τη χρονιά που η πόλη ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Οι δυο φωτογράφοι Βασίλης Καρκατσέλης και Θανάσης Ράπτης είχαν παρουσιάσει σε διαφορετικούς χώρους δυο εκθέσεις, οι οποίες, απ’ ότι φάνηκε στη συνέχεια, θα είχαν μεγάλη απήχηση όπου κι αν παρουσιάστηκαν. Οι εκθέσεις αυτές προκρίθηκαν και ταξίδεψαν μαζί στη Στοκχόλμη το 1998, όταν με τη σειρά της διετέλεσε αυτή Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, για να εκπροσωπήσουν εκεί την σύγχρονη Ελληνική φωτογραφία. Οι δυο εργασίες παρουσιάστηκαν ταυτόχρονα σε κοινή έκθεση στο Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού της Στοκχόλμης με μεγάλη επιτυχία.
Η κοινή των φωτογράφων διαμονή στην πρωτεύουσα της Σουηδίας και η πρώτη αίτηση μεταφοράς της ενοποιημένης πλέον έκθεσης στη Μυτιλήνη, έβαλε τα σπέρματα της παρούσας εργασίας.
Οι φωτογράφοι φωτογραφίζουν τις πόλεις στις οποίες περιοδεύει η έκθεση και πέντε χρόνια αργότερα επεξεργάζονται το υλικό τους για μια κοινή παρουσίαση. Πρόκειται για τις φωτογραφίες που συγκεντρώθηκαν και αποτελούν το υλικό της παρούσας έκθεσης. Περιλαμβάνονται φωτογραφίες από τις πόλεις Στοκχόλμη, Καβάλα, Σέρρες, Μυτιλήνη, Αθήνα και Κιλκίς.
Οι φωτογραφίες αυτές αναπτύσσονται κοινά και ταυτόχρονα από τους δυο φωτογράφους υπό την μορφή δυο παράλληλων ματιών. Οι άνθρωποι και τα τοπία των παραπάνω πόλεων, αφήνουν να σχηματιστούν ενότητες (οι άνθρωποι των πόλεων, οι φωτογράφοι στις πόλεις, οι πόλεις).
ΘΑΝΑΣΗΣ ΡΑΠΤΗΣ
Γεννήθηκε το 1962 και ζει στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Νομικά στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Με τη φωτογραφία ασχολείται τα τελευταία εννιά χρόνια.
Έχει κάνει τέσσερις ατομικές εκθέσεις:
«Γυμνό» 1994 Θεσσαλονίκη.
«Τοιχογραφίες» 1997 Θεσσαλονίκη, 1998 Στοκχόλμη, 1999 Φλώρινα, Καβάλα, Σέρρες, Χαλκιδική, 2000 Μυτιλήνη, Αθήνα, 2001 Κιλκίς.
«Αγιογραφίες» 1999 Θεσσαλονίκη, στα πλαίσια της Φωτογραφικής Συγκυρίας, 1999 Αθήνα, στα πλαίσια του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας.
«Υπό βροχήν» 2000 Καλοχώρι.
Έχει πάρει μέρος σε περισσότερες από τριάντα ομαδικές.
Διαφάνειες από φωτογραφίες του χρησιμοποιήθηκαν σαν σκηνικά σε παραστάσεις μοντέρνου χορού στο Παρίσι, στη Στοκχόλμη, στη Λευκωσία, στη Ρόδο και στην Αθήνα.
Από το 1987 έως το 1996 ήταν μόνιμος συνεργάτης του Σερραϊκού περιοδικού ΓΙΑΤΙ.
Διήγημά του συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο «Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΓΡΑΦΕΙΝ» (εκδόσεις «ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ»). Αλλα διηγήματά του έχουν δημοσιευτεί στα λογοτεχνικά περιοδικά «Παρατηρητής» και «Ρεύματα». Επίσης κείμενα, μεταφράσεις του από τα Ισπανικά και φωτογραφίες έχουν δημοσιευτεί σε φωτογραφικά λευκώματα και διάφορα περιοδικά της Θεσσαλονίκης.
Από το 2000 συνεργάζεται μόνιμα με το περιοδικό VIP NOREL σε θέματα σύγχρονης τέχνης.
Είναι μέλος του ΔΣ του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΚΑΤΣΕΛΗΣ
Γεννήθηκε στο Παλαιό Φάληρο το 1952. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής, χαρακτικής και φωτογραφίας.
Την χαρακτική και ζωγραφική του εργασία παρουσίασε σε 11 ατομικές και πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ την φωτογραφική σε 19 ατομικές (μερικές από τις οποίες τελούν υπό περιοδεία) και πάνω από 100 ομαδικές εκθέσεις.
Έχει λάβει μέρος σε happenings, εγκαταστάσεις και ομαδικές δράσεις για την διεύρυνση της επικοινωνίας του κοινού με το έργο τέχνης, αν και κινείται στο περιθώριο της διανομής τους.
Ιδρυτικό μέλος στην ομάδα τοιχογραφιών της ΕΕΔΥΕ, έχει λάβει μέρος στην εκτέλεση, από το 1979, 28 τοιχογραφιών σε κοινόχρηστους χώρους διαφόρων πόλεων.
Του έχουν απονεμηθεί 5 διπλώματα και επαίνοι.
Διετέλεσε παραγωγός ραδιοφωνικών πολιτιστικών εκπομπών, ενώ άρθρα του με θεωρητικά και κριτικά κείμενα για τη Φωτογραφία, την Αισθητική, την Τέχνη, και τον Πολιτισμό, έχουν δημοσιευθεί σε εφημερίδες και περιοδικά.
Έχει διοργανώσει καλλιτεχνικά σεμινάρια, διαλέξεις και σημαντικό αριθμό εκθέσεων ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών.
Για την κοινωνική του δραστηριότητα, εκλέγεται το 1982 Δημοτικός Σύμβουλος στο Δήμο Παλαιού Φαλήρου Αττικής.
Από το 1984 αποσύρεται στη Θεσσαλονίκη και εργάζεται κυρίως στη χαρακτική και την “εικαστική” φωτογραφία.
Το 1984 ιδρύει τη “ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ” και το 1995, εκ παραλλήλου, την “ΠΡΑΞΙΣ- ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ”.
Κατά το παρελθόν εξέδωσε 25 τεύχη του περιοδικού “ΦΥΛΛΑ ΓΙΑ ΤΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΦΩΣ”, ενός θεωρητικού περιοδικού για την “πέραν των ορίων φωτογραφία” και σταθερά στο πλευρό της σύγχρονης φωτογραφικής σκηνής της Θεσσαλονίκης.
Διετέλεσε μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, της επιτροπής για τη φωτογραφία του “ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗ ‘97”, και σύμβουλος της Γκαλερί Φωτογραφίας “ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ” (1995-1998).
Σήμερα είναι πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Μέλος διάφορων δραστήριων καλλιτεχνικών ομάδων, εργάζεται για την διάδραση των τεχνών.
Διδάσκει φωτογραφία σε διάφορες σχολές.
ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ - ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ (ΕΠΙΛΟΓΕΣ)
1977 “MAGDA GALLERY”, Αθήνα
1979 ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΟΛ. ΣΥΛΛΟΓΟΥ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ, Αθήνα
1981 GALLERY “ΝΕΑ ΣΥΝΟΡΑ”, Αθήνα
1983 ΔΙΠΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ, Αθήνα
1983 ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ, Αθήνα
1984 ΑΙΘΟΥΣΑ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΚΑΤ/ΤΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ, Θεσσαλονίκη
1985 ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ, Θεσσαλονίκη
1989 GALLERY “ΙΑΝΟΣ”, Θεσσαλονίκη, (ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ)
1990 GALLERY CHRISTIDIS, Αγ. Νικόλαος Κρήτης, (ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ)
1991 ΛΕΣΧΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ, Καβάλα, (ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ)
1993 ΔΗΜΑΡΧΙΑΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ, Θεσσαλονίκη
ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ (ΕΠΙΛΟΓΕΣ)
1983 ΔΙΠΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟΝ “ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ”, Αθήνα
1984 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ “ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ”, Άνω πόλη Θεσσαλονίκης
1985 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ “ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ”, Θεσσαλονίκη
1985 ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΔΗΜΟΥ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ, Θεσσαλονίκη
1986 ΚΑΦΕΘΕΑΤΡΟ “ΑΝΤΙΓΟΝΙΔΩΝ 13”, Θεσσαλονίκη
1990 ΚΑΦΕ-ΓΚΑΛΕΡΙ “ΕΡΩΔΟΣ”, Θεσσαλονίκη
1991 “ΓΚΑΡΑΖ” ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ, Θεσσαλονίκη
1993 ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1994 ΟΙΚΟΣ SELECTIONS, Θεσσαλονίκη
1994 ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΤΡΙΑΝΔΡΙΑΣ, Θεσσαλονίκη
1194 ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΣΥΚΕΩΝ, Θεσσαλονίκη
1995 ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ “ΧΡΩΜΑ”, Θεσσαλονίκη
1995 ΓΚΑΛΕΡΙ “ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ”, Θεσσαλονίκη
1996 Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία “ΤΕΧΝΗ”, Κιλκίς
1997 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1998 “ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ”, Καλοχώρι Θεσσαλονίκης, και κατόπιν ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ, ΚΑΒΑΛΑ, ΣΕΡΡΕΣ, ΑΘΗΝΑ, ΜΥΤΙΛΗΝΗ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
1999 ΓΚΑΛΕΡΙ “ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ”, Θεσσαλονίκη
ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΕ ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ
2001 “ΠΑΡΕΛΑΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΟΞΑ”- Έκθεση Αντιπολεμικής Τέχνης, Θεσσαλονίκη
“ΚΟΥΒΑ SIEMPRE”- 33 φωτογράφοι για την Κούβα, Θεσσαλονίκη, Σύρος, Ξάνθη
“ΤΑ ΕΙΔΩΛΑ ΤΗΣ... “ Εγκατάσταση, περιβάλλον, και στα εγκαίνια σύνθετο θεατρικό δρώμενο για τη φωτογραφία
στα πλαίσια των πειραματισμών “ΦΩΤΟΔΡΑΜΑ”
2000 “ΣΤΗ ΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ”, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Κιλκίς
1999 “ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ”, Θεσσαλονίκη, Λαμία
“Γ΄ ΠΟΛΥΜΟΡΦΙΚΗ ΧΑΟΤΙΚΗ ΒΡΑΔΥΑ”, Θεσσαλονίκη
“Η ΜΑΣΚΑ ΤΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ”, Θεσσαλονίκη
1998 “ΤΑ ΡΑΓΚΟΥΤΣΑΡΙΑ ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ”, Θεσσαλονίκη, Αίγινα, Βέροια, Θέρμη
“CLOCK PLUS PHOTO”, ένας πειραματισμός πάνω στο “ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ”, ΦΩΤΟΔΡΑΜΑ, εγκατάσταση,
περιβάλλον, Θεσσαλονίκη
“ΧΑΣΜΑ- ΧΑΟΣ”, κυκλοφορία του “ΜΑΝΙΦΕΣΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΤΟΥ ΧΑΟΥΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ”,
Θεσσαλονίκη
1997 “Α΄ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΧΑΟΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ”, Θεσσαλονίκη
“ΑΥΤΟΠΟΡΤΡΑΙΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ”, Θεσσαλονίκη
“ΑΦΡΟΔΙΤΗ-Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΩΡΑΙΟΥ”, Art Village στον Βερτίσκο και κατόπιν Θεσσαλονίκη
“SHADOWS”, Ουγγαρία
“Ο ΝΑΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ 7 ΧΙΟΝΑΤΕΣ”, Έκθεση φωτογραφίας με θεατρικό δρώμενο
Υπάρχει σημαντική βιβλιογραφία για το έργο του μέσα από διάφορες δημοσιεύσεις και καταλόγους εκθέσεων.