Η έκθεσή μας Μικρές Οδύσσειες συνεχίζεται.
Στο πλαίσιό της σας καλούμε το Σάββατο 9 Απριλίου, στις 18.00 σε μία ξεχωριστή εκδήλωση.
Ποιητές της Θεσσαλονίκης και από την Αθήνα επιλέγουν το έργο δύο εκ των καλλιτεχνών της έκθεσης και διαβάζουν στο χώρο της έκθεσης δύο ποιήματά τους.
Για τη σχέση φωτογραφίας και ποίησης
Η σχέση φωτογραφίας και ποίησης, των δύο αυτών ξεχωριστών μέσων διατύπωσης του εσωτερικού κόσμου του δημιουργού, και έκφρασης, είναι μακροχρόνια.
Συνήθως ζητάμε από τους φωτογράφους, κυρίως τους νέους που ολοκλήρωσαν το στάδιο της μαθητείας, να διαβάζουν ποίηση, προκειμένου να μπορέσουν να διευρύνουν τους ορίζοντές τους πέραν του πραγματικού και της ρεαλιστικής απεικόνισης των πραγμάτων και της γύρω μας πραγματικότητας. Ο σκληρός ρεαλισμός, κάτι που έρχεται ως απότοκο της εκμάθησης των τεχνικών της φωτογραφίας, χρειάζεται πνεύμα και τέλος/σκοπό και η ποίηση κρίνεται πως είναι μία από τα συστήματα που μπορούν με τον «ελλειπτικό» της λόγο να βοηθήσει και τις ασκήσεις του μυαλού.
Σε μία άλλη, ομολογουμένως πιο δύσκολη και περίπλοκη φάση, καλείται ο φωτογράφος να δημιουργήσει έργο που σχετίζεται με ένα συγκεκριμένο ποίημα ή μία συγκεκριμένη ποιητική συλλογή. Εδώ ο φωτογράφος, υποτίθεται, κατανοεί το πνεύμα του έργου ή ένα μέρος αυτού και προσπαθεί να το αποδώσει, ανάλογα με τις δυνατότητές του, με τον έναν ή άλλον τρόπο με μία ή με σειρά εικόνων. Ο κίνδυνος είναι μεγάλος να διολισθήσει η μετά-εικόνα σε μία επιφανειακή εικονογράφηση ή σε περιορισμό των «αναγνώσεων» μίας άλλης γραφής. Είναι το ίδιο ερωτηματικό που σχηματίζεται από τη μεταφορά πχ ενός μυθιστορήματος σε ταινία, σε κινηματογραφικό έργο.
Από την αντίστροφη πλευρά βλέπουμε και τους ποιητές να χρειάζονται κάποιες φορές μία εικόνα, είτε για να συμπυκνώσει κάτι από το ανοικτό έργο τους, είτε για να διακοσμήσει ή συνοδεύσει τη γραφή τους μία άλλη γραφή.
Το καταλαβαίνουμε πολύ καλά αυτό, να λειτουργεί για την ανάγκη των εκδόσεων ή των αναρτήσεων σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η εικόνα «τραβάει το μάτι πρώτη» και βοηθάει, σαν σκαλί μετάβασης, στο πέρασμα από το έξω τόπο του «ξεφυλλίσματος» στον άλλο κόσμο του ποιητή, κάτι που πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις ακολουθεί, μιας και χρειάζεται να δοθεί από τον αναγνώστη περισσότερος χρόνος, όχι ότι οι φωτογραφίες είναι μονοδιάστατες και ευανάγνωστες και δεν απαιτούν το δικό τους χρόνο.
Στην περίπτωσή μας, όμως, έχουμε μία άλλου τύπου προσπάθεια, μία άλλη διαδικασία αλληλεπίδρασης.
Οι φωτογράφοι έφτιαξαν τα έργα τους πάνω σε μία θεματική (Μικρές Οδύσσειες), τα φορμάρισαν με την τεχνική της φωτοχαρακτικής, τα παρουσίασαν στο κοινό τους με μία συγκεκριμένη δομή σε έναν ιστορικά φορτισμένο χώρο και στη συνέχεια, κάλεσαν τους φίλους ποιητές να δουν αν όλα αυτά μπορούν να λειτουργήσουν σαν έμπνευση, σαν κάτι που θα τους οδηγήσει στη γραφή ενός ποιήματος, όχι γενικά επί του θέματος της Οδύσσειας, αλλά σε κάποιο (από τα 150 της έκθεσης) συγκεκριμένο έργο της επιλογής του ποιητή.
Τα αποτελέσματα αυτής της «ίντριγκας», που φυσικά δεν έχει καμία σχέση με το «μία εικόνα – χίλιες λέξεις» θα δούμε το Σάββατο, στις 18.00 στο χώρο της έκθεσης. Οι ποιητές θα μας μεταφέρουν τη γραφή τους προφορικά μπροστά στο έργο που τους ενέπνευσε.
Βασίλης Καρκατσέλης
Info
Παλαιό Αρχαιολογικό Μουσείο
Αρχαιολογικού Μουσείου 30, Θεσσαλονίκη 546 41
Διάρκεια της Έκθεσης: από 11 Μαρτίου μέχρι 05 Μαΐου 2022
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη -Σάββατο 10.00 – 4.00μμ. Κυριακή και Δευτέρα κλειστά
Με την υποστήριξη των Cultuur Eindhoven και του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης
Οι Μικρές Οδύσσειες είναι ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ που γεννήθηκε το 2020 στην Ολλανδία. Στόχος μας είναι να χτίσουμε γέφυρες πολιτισμού μεταξύ Ελλήνων και Ολλανδών καλλιτεχνών, που να βασίζονται σε κοινές αλλά και σε διαφορετικές καλλιτεχνικές πρακτικές και εμπειρίες και να αναδείξουμε καλλιτέχνες. Οι μικρές Οδύσσειες αποτελούν έναν πυρήνα τέχνης αλλά είναι και ένας διεθνής τόπος συνάντησης δημιουργών, ποιητών και των θεατών. Δημιουργός της ιδέας του πρότζεκτ είναι η καλλιτέχνης Μαρίνα Προβατίδου.
Οι καλλιτέχνες εκφράζουν τις προσωπικές τους εμπειρίες και παράλληλα ταυτίζονται με τους θεατές. Εμπνέονται, προσεγγίζουν και ερμηνεύουν ελεύθερα το θέμα. Δεκαεπτά καλλιτέχνες από τη Θεσσαλονίκη και δεκαεπτά από το Αϊντχόφεν συνομιλούν στην Ολλανδία και στην Ελλάδα. Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερο από 150 έργα.
Έτσι και η παρούσα έκθεση αναδεικνύει αυτές τις πολύτροπες εμπειρίες Ελλήνων και Ολλανδών καλλιτεχνών. Οι καλλιτέχνες πειραματίζονται με διαφορετικές μεθόδους και τεχνικές της φωτο-χαρακτικής και αφηγούνται μέσα από συμβολικές εικόνες τις "Μικρές Οδύσσειες" τους.
Έτσι και η παρούσα έκθεση αναδεικνύει αυτές τις πολύτροπες εμπειρίες Ελλήνων και Ολλανδών καλλιτεχνών. Οι καλλιτέχνες πειραματίζονται με διαφορετικές μεθόδους και τεχνικές της φωτο-χαρακτικής και αφηγούνται μέσα από συμβολικές εικόνες τις "Μικρές Οδύσσειες" τους.
Η εξέλιξη της σύγχρονης τεχνολογίας μας έδωσε την ευκαιρία και τα σύγχρονα μέσα να επανεμφανίσουμε την εικόνα αλλά και να την επαναερμηνεύσουμε. Οι εικόνες αλλάζουν και παρουσιάζονται ως επίκαιρες δίνοντας έμφαση στις απεριόριστες δυνατότητες εμφάνισης της φωτογραφίας και της σύγχρονης τεχνολογικά εξελιγμένης αντίληψης.
Η φωτοχαρακτική διατηρεί τη διαμεσολάβηση της φωτογραφίας, παραπέμπει στην χάραξη μέσω του φωτός και στην εμβάπτυση στους πλούσιους τόνους. Η χάραξη του φωτός δημιουργεί πολλαπλά επίπεδα και προσφέρει διαφορετικές επιλογές της εικόνας.
Επιμέλεια Μαρίνα Προβατίδου
Συμμετέχοντες Έλληνες καλλιτέχνες: Ιωάννης Αναστασίου, Λάρα Βρεττού, Ελένη Γιανναδάκη, Βασίλης Καρκατσέλης, Κώστας Κουμλής, Αργύρης Λιαπόπουλος, Ιωάννης Μονογυιός, Ευθύμης Μουρατίδης, Ιωάννης Μπελημπασάκης, Αγγελική Μπρισνόβαλη & Νίκη Γρυλλάκη, Στέλιος Ντεξής, Μυρτώ Βουνάτσου, Γιώργος Πάλλης, Στεφανία Πατρικίου, Μαρίνα Προβατίδου, Θανάσης Ράπτης, Γιάννης Σταμενίτης, Αναστασία Τσετουλίδου, Γιάννης Χολογγούνης, Roman Zouev
Συμμετέχοντες Ολλανδοί καλλιτέχνες: Anouk Bax, Gery Bouw, Bart Elfrink, Caroline Koenders, Kees de kort, Esther Kokmeijer, Lizetteh, Paul Legeland, Jordie Rovers, Ingrid Simons, Mariëlle van den Bergh, Piet den Blanken, Bea van der Heijden, Helma Veugen, Rogier Walrecht, Marinos Tsagkarakis