7/11 - 30/11 Έκθεση της Xριστίνας Παπαφράγκου με τίτλο: "Τα τσίπουρα της παρέας". Στο καφέ γκαλερί "Δημιουργία".

«Τα τσίπουρα της παρέας»


ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΡΥΓΟ ΕΩΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΤΣΙΠΟΥΡΟΥ
Μετά τον τρύγο τα σταφύλια πηγαίνουν στα πατητήρια. Φυσικά το πάτημα σήμερα δε γίνεται με τα πόδια, αλλά με μηχανήματα είτε χειροκίνητα για μικρούς παραγωγούς, είτε ηλεκτροκίνητα για μεγαλύτερες ποσότητες.
Τα πατημένα σταφύλια (πολτός) τοποθετούνται σε ξύλινες ή πλαστικές κάδες ενώ οι μεγάλοι παραγωγοί τα βάζουν σε τσιμεντένιες δεξαμενές. Στις κάδες οι οποίες είναι ανοιχτές ξεκινά ο βρασμός του πολτού ο οποίος αποτελείται από τον μούστο και τα τσίπουρα.
Υπάρχουν διάφορες τεχνικές βρασμού του πολτού. Για παράδειγμα ο μούστος και τα τσίπουρα μπορούν να βράσουν μαζί ώστε να πάρουμε κρασί με μπρουσκάδα ή να βράσουν χώρια και να έχουμε πιο αρωματικά κρασιά. Όταν τελειώσει ο βρασμός τραβάμε το κρασί από την κάδα ενώ τα υπολείμματα (τσίπουρα, κοτσάνια και κουκούτσια) τοποθετούνται σε πλαστικά βαρέλια και σφραγίζονται μέχρι την απόσταξη.
Η απόσταξη του τσίπουρου βασίζεται στον απλό φυσικό νόμο της εξάτμισης-ατμοποίησης με τη βοήθεια της θερμότητας και της υγροποίησης με τη βοήθεια της ψύξης.
Η αλκοόλη που περιέχεται μέσα στα τσίπουρα εξατμίζεται πριν από το νερό. Υγροποιείται μέσω της κυκλοφορίας της μέσα στον αγωγό (σερπαντίνα) η οποία ψύχεται από το νερό της δεξαμενής και βγαίνει σε υγρή μορφή από την άκρη του αγωγού (βρυσούλα). Έτσι εξηγείται η μεγάλη περιεκτικότητα σε οινόπνευμα του τσίπουρου. Εάν δευτεροβράσουμε την πρώτη απόσταξη τότε παίρνουμε πολύ υψηλής περιεκτικότητας σε οινόπνευμα τσίπουρο.
Η περιεκτικότητα σε οινόπνευμα μετριέται με τον παραδοσιακό τρόπο σε γράδα.
Για τη βελτίωση της γεύσης του τσίπουρου ρίχνουμε μέσα στο καζάνι γλυκάνισο, μαστίχα, κριθάρι κτλ. Ένας καλός παραγωγός δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στις δόσεις των μυρωδικών που θα χρησιμοποιήσει. Τα μυρωδικά χρησιμοποιούνται κυρίως στη Μακεδονία, τη Θεσσαλία και τα νησιά του Β. Αιγαίου ενώ στην Ήπειρο και την Κρήτη δεν χρησιμοποιούνται καθόλου μυρωδικά. Έτσι εξηγείται η διαφορά στη γεύση του τσίπουρου από την τσικουδιά. 
                                                                        Κώστας Ψαθάς

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥ
Γεννήθηκε στη Θεσ/νίκη και μεγάλωσε στις Σέρρες.
Είναι πτυχιούχος της φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., τμήμα Γαλλικής γλώσσας και φιλολογίας.
Φωτογραφία σπούδασε στη Σχολή Φωτογραφίας «FOCUS» στην Αθήνα.
Είναι μέλος της Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρίας από το 1998, και του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσ/νίκης από το 1999.
Διδάσκει φωτογραφία στα τμήματα φωτογραφίας της ΝΕΛΕ Σερρών από το 1996 έως σήμερα και στο 3ο Γυμνάσιο Σερρών από το Δεκέμβριο του 1999.
Έχει διδάξει φωτογραφία στο Δημόσιο Ι.Ε.Κ. Σερρών κατά τη περίοδο 1998 - 1999.
Φωτογραφίες της έχει παρουσιάσει σε όλες τις ομαδικές εκθέσεις της σχολής FOCUS, κατά τη διάρκεια της φοίτησής της (1992 - 1995) και της ΝΕΛΕ Σερρών (από το 1996 έως σήμερα).
Το 1999 έλαβε μέρος με την ενότητα «Πανοραμικά Σαντορίνης» στην έκθεση του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσ/νίκης με τίτλο «Στη στροφή του αιώνα» στη Θεσ/νίκη και κατόπιν στο Λαογραφικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης και την Αίθουσα Εκθέσεων του Δήμου Κιλκίς.
Τον Ιούνιο του 2000 έλαβε μέρος στην έκθεση που οργάνωσε το Art House του Μύλου (Θεσ\νίκη), με θέμα «Μπλε-Θάλασσα».
Τον Ιανουάριο του 2001 έλαβε μέρος στην ομαδική έκθεση της φωτογραφικής ομάδας της ΝΕΛΕ Σερρών (Ματιές), στο Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Τον Μάρτιο του 2001 έλαβε μέρος στην ομαδική έκθεση που οργάνωσε το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης με θέμα την αντιπολεμική τέχνη. 

ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ 
1993: «Πόρτες - Παράθυρα» - Cafe Ανατολή, Θεσ/νίκη και κατόπιν Cafe bar Μύλος, Αθήνα. 
1999: «Η λίμνη της Κερκίνης» - Εγνατία τράπεζα, κατάστημα Σερρών και κατόπιν στο Νέο Πετρίτσι Σερρών. 
2000: «Πρόσωπα και πράγματα» - Cafe bar Cosi Σέρρες στα πλαίσια του «Φωτογραφικού Χειμώνα». 
Απρίλιος 2000: «Κερκίνη» - Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. 
Φεβρουάριος 2001: «Λεπτομέρειες της φύσης» - Κεντρικό κατάστημα ΟΤΕ Σερρών.
k
Χριστίνα Παπαφράγκου
Μ. Αλεξάνδρου 34Α, Σέρρες
e-mail: papafra@hotmail.com