17-30/9 Στα όρια. Ατομική έκθεση της Μέλινας Καμινάρη στη γκαλερί TETTIX. Η έκθεση γίνεται στα πλαίσια της διοργάνωσης PhotoBiennale 2010 / 21η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου στις 8.30 μμ εγκαινιάζεται (παρουσία της δημιουργού) στον εκθεσιακό χώρο της γκαλερί TETTIX η έκθεση της Μέλιννας Καμινάρη με τίτλο:
Στα όρια
Η έκθεση γίνεται στα πλαίσια της διοργάνωσης PhotoBiennale 2010 / 21η Διεθνής Φωτογραφική Συνάντηση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.


Διάρκεια της έκθεσης: 17/9 - 30/9/2010
Ώρες επίσκεψης της εκθέσεως : Δευτέρα έως Παρασκευή 18.00-21.00, Σάββατο : 11.00-14.00 και Κυριακή κλειστά.
Διεύθυνση TETTIX : Τσιμισκή - Διαλέττη 3, έναντι νέου Parking Χ.Α.Ν.θ.

 

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες και συνεντεύξεις ατόμων, που η φωτογράφος συνάντησε στις περιοχές που καθορίζουν τα όρια μεταξύ των αρχαιολογικών χώρων και των σύγχρονων πόλεων της Αθήνας και της Ελευσίνας. Στα όρια των αρχαιολογικών τους χώρων, εκεί όπου η αρχαία και η σύγχρονη πόλη συναντώνται, μπορεί κανείς να παρατηρήσει την πολυπλοκότητα της αστικής ζωής. 
Τα έργα στον τοίχο είναι μεγάλες σύνθετες ιστορίες τις οποίες καλείται να διαβάσει, στην κυριολεξία, ο θεατής. Σε κάθε έργο, εκτός από τον τίτλο του project και τα στοιχεία του ανθρώπου που συνάντησε η φωτογράφος, βρίσκεται μία σειρά (αναπτυγμένη χρονολογικά) εικόνων του τόπου όπου έγινε η συνάντηση και απόσπασμα της απομαγνητοφωνημένης συνέντευξης. Ίσως για τούτο, καλό είναι να προετοιμαστεί ο επισκέπτης της έκθεσης, για το τι θα αντιμετωπίσει. Δεν πρόκειται για μία απλή έκθεση φωτογραφίας, που ξεμπλέκεις μαζί της σε δέκα λεπτά (απαιτείται πολύ ώρα για να απολαύσει κάποιος τις αφηγήσεις των κειμένων και των φωτοιστοριών). Ούτε έχουμε την ανάπτυξη μίας ξερής κοινωνιολογικής εργασίας, τα υλικά της οποίας μαζεύτηκαν, σταγόνα - σταγόνα, κατά τη διάρκεια των πέντε τελευταίων ετών. Πρόκειται για κάτι πολύ πιο ασυνήθιστα σύνθετο, όπου όλα λειτουργούν παράλληλα και συμπληρωματικά, και εντός του κάθε ξεχωριστού έργου, και εντός της συνολικής έκθεσης.
Ούτε το κείμενο, ούτε οι φωτογραφίες θα τους άξιζαν να ειδωθούν/διαβαστούν μεμονωμένα. Είναι το σύνολο των όσων παρουσιάζονται στο κάθε έργο, που αναδεικνύουν το βάθος αυτών τα οποία θίγει/εξετάζει, που φωτίζουν την πολυπλοκότητα της ανθρωπογεωγραφίας των χαρακτήρων και των σκέψεων αυτών που συναντά κανείς πέριξ, του κατά τα άλλα άκρως περιορισμένου χώρου/τόπου, της αρχαιολογικού ενδιαφέροντος ζώνης της Ελευσίνας. 
Το ποιος είναι σήμερα ο Έλληνας, ποια η σχέση του με την Αρχαία Ελλάδα, με το πιο πρόσφατο παρελθόν του, την αρχαιολογική έρευνα και πολλά άλλα, είναι κάτι που αξίζει να δει και θα απολαύσει ο επισκέπτης αυτής της έκθεσης.

Βασίλης Καρκατσέλης


«Στα όρια»
Μια έρευνα στις περιοχές που καθορίζουν τα όρια μεταξύ των αρχαιολογικών χώρων και την σύγχρονη πόλη της Αθήνας και της Ελευσίνας.

Αθήνα, η πρωτεύουσα. Ελευσίνα, μια επαρχιακή πόλη. Στα όρια των αρχαιολογικών τους χώρων όπου η αρχαία και η σύγχρονη πόλη συναντώνται, μπορεί κανείς να παρατηρήσει την πολυπλοκότητα της αστικής ζωής. Η καθημερινή ζωή των κατοίκων έρχεται σε αντίθεση με την διαφορετική ατμόσφαιρα, την ιδρυματοποιημένη ηρεμία των ανοιχτών αρχαιολογικών χώρων που λειτουργούν ως τουριστικές ατραξιόν. 
Μέσω των μικρών διαδρομών και φωτογραφικών αφηγήσεων, κατά μήκος των ορίων - αλλά και μέσω συνεντεύξεων από άτομα που αποτελούν την ανθρωπογεωγραφία των περιοχών αυτών - παρατηρώ το πώς οριοθετούνται, φυλάσσονται και προστατεύονται αυτοί οι χώροι από το κράτος από την μια και από την άλλη το πώς οι Νεοέλληνες τα αντιμετωπίζουν. Δηλαδή, το πώς συμπεριφέρονται προς τα εναπομείναντα ερείπια του ένδοξου παρελθόντος τους και το πώς και κατά πόσο έχουν επίγνωση της συλλογικής τους μνήμης. 
Τα αντικείμενα που εντοπίζω στον χώρο μας λένε μικρές ιστορίες για την κοινωνικοπολιτική κατάστασή μας και αποκαλύπτουν συνήθειες που δείχνουν τον χαρακτήρα μας. Μαρτυρούν συμπεριφορές, τακτικές και συνεπώς την παρούσα κατάσταση της κουλτούρας μας. 
Τέλος, οι αλλαγές στο χώρο αποκαλύπτουν την έγνοια για την «εικόνα» της ταυτότητας μας προς τα έξω.
Εγκλωβισμένη στο μεταίχμιο μεταξύ του βάρους του παρελθόντος και της δήθεν «εξευρωπαϊσμένης» κουλτούρας, η ταυτότητα μας βρίσκεται σε σύγχυση και δοκιμάζεται ακριβώς εδώ, στα όριά της. 
Παραμένει στον προσεχτικό παρατηρητή να δει αν χωράει να διαπεράσει τα όρια.
Να βρει την διέξοδο στο χώμα, στην πέτρα, στον τοίχο, στον ουρανό . . .


Μέλιννα Καμινάρη


Περίοδος φωτογράφησης: 2003 - 2008 
(Η εργασία αυτή αποτελεί μέρος διδακτορικής διατριβής)
http//: www.melinnakaminari.com
 


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
της Μέλιννας Καμινάρη

 

Γεννήθηκα στις 18 Απριλίου του 1968 στην Αθήνα.

• Σπουδές Γραφιστικής (Οπτικής Επικοινωνίας) στη σχολή Βακαλό (1987-1990).

• Πτυχίο του Τμήματος Φωτογραφίας των Τ.Ε.Ι. Αθήνας με ειδίκευση στην Διαφημιστική και Καλλιτεχνική Φωτογραφία (Ιούνιος 1997).

• Yπότροφος του ΙΚΥ (1999).

• Mεταπτυχιακές σπουδές (Μaster), με τίτλο «Image and Communication» στο Goldsmiths, University of London, (2000-2001) (επιβλέποντες Ian Jeffrey, Nigel Perkins).

• Mεταπτυχιακές σπουδές (MPhil/PhD), (1o έτος) στο Τμήμα Media and Communications του Πανεπιστημίου Goldsmiths, University of London (02-03) (επιβλέποντες Dr David Morley, Nigel Perkins) .

• Υποψήφια διδάκτορας του Παντείου Πανεπιστημίου, στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, (2004 - )

• Σεμινάρια: Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας (ΕΛΚΕΠΑ), Προγραμματισμού Η/Υ (ΕΛΚΕΠΑ), Διάσωσης και Διαχείρισης Φωτογραφικών Συλλογών (Μουσείο Μπενάκη), Photoshop κ.α.

• Ξένες γλώσσες: Αγγλικά (Proficiency), Γαλλικά (Certificat), Ισπανικά (Basico)

• 1996: Εξάμηνη πρακτική άσκηση στην Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών ως Φωτογράφος

• 11 / 1999 - 10 / 2000: Προεκτυπωτική, Διαφημιστική εταιρεία «Χρωμοανάλυση» ΕΠΕ, Φωτογράφος)

• Εργάζομαι στον χώρο της φωτογραφίας 
o ως εκπαιδεύτρια σε Δημόσια ΙΕΚ και σε ΚΕΚ σε πλήθος μαθημάτων της ειδικότητας Φωτογραφίας (1997 - 2009)

o στον τομέα της φωτογράφησης αρχαίων και νεώτερων έργων τέχνης (YΠΠΟ 2002 - 2007)

o Σε προγράμματα ψηφιοποίησης ιστορικών φωτογραφικών αρχείων

• Μόνιμη συνεργάτης (columnist) του μηνιαίου περιοδικού «ΦΩΤΟγράφος», στήλη «Φωτογραφήματα» με κριτική ανάλυση θεμάτων του ευρύτερου χώρου του Οπτικού Πολιτισμού και των Οπτικών Τεχνών (2001 -2008)
• Συνεργάτης του Λογοτεχνικού περιοδικού «Οροπέδιο», τεύχος 5, Ιούλιος 2008, 
«Η απεικόνιση των καμμένων», δοκίμιο.
• Συνεργασία με το διαδικτυακό φωτογραφικό περιοδικό «wip», τεύχος 3, φθινόπωρο 2008.

Μέλος του Συλλόγου Πτυχιούχων Φωτογράφων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και του «Association for Historical and Fine Art Photography» του Λονδίνου

 

ΣΥΝΕΔΡΙΑ / ΟΜΙΛΙΕΣ / ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ:

• Μάιος 2003: Παρουσίαση του θέματος της διατριβής The Ethnographic Element in Contemporary Art Photography στο ετήσιο κοινό Workshop των υποψήφιων διδακτόρων των Πανεπιστημίων του Λονδίνου Goldsmiths, LSE και Westminster, Westminster University, Λονδίνο
• Ιούνιος 2003: Παρουσίαση του θέματος της διατριβής The Ethnographic Element in Contemporary Art Photography στο ετήσιο Workshop των υποψήφιων διδακτόρων όλων των τμημάτων του Goldsmiths College, University of London, Λονδίνο.
• 2005 - 2006: Παρουσίαση της πτυχιακής μου εργασίας «Λαυρεωτική Γη» και παρουσίαση οπτικού υλικού και θεμάτων που ανακύπτουν με αφορμή το θέμα «Food Culture» σε φοιτητές του τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με τον Επικ. Καθηγητή Γ. Σκαρπέλο.
• Ιούνιος 2006: Συνέδριο Photography and the City, Πανεπιστήμιο UCD, Δουβλίνο, Ιρλανδία, παρουσίαση - ανακοίνωση του project Ιn the Limits of the Archaeological Sites and the Contemporary City of Athens.
• Μάιος 2007: Ομιλία με θέμα «Το τεκμήριο της Εικόνας» στην Ανοιχτή Συζήτηση «Οι 'παραισθήσεις' της Ιστορίας: Επινόηση και Αποϊστορικοποίηση» που οργάνωσε η «Κοινότητα Ανοικοδόμησης» στο Θέατρο «Σχεδία», Αθήνα.
• Οκτώβριος 2007: Συνέδριο της Ελληνικής Σημειωτικής Εταιρίας «Σύνορα και Διασπορές», Πανεπιστήμιο Ανατολικής Μακεδονίας, Φλώρινα, παρουσίαση-ανακοίνωση με τίτλο «Στα όρια των Αρχαιολογικών Χώρων Αθήνας και Ελευσίνας», δημοσίευση στα Πρακτικά του Συνεδρίου.
• Σεπτέμβριος 2009: 1st International Visual Methods Conference, ESCR University of Leeds, England, paper presentation
• Νοέμβριος 2009: Field/work, 6th annual Architectural Humanities Research Association International Conference, AHRA University of Edinburgh, Scotland, Visual presentation


ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ:

• Φεβρουάριος 2000: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, Photosynkyria 2000, Watch me (watch you), «Μια (α)πιθανη εκδοχή».
• Φεβρουάριος 2002: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, «happiness» project.
• Σεπτέμβριος 2002: «Ηώς» Χώρος Τέχνης, Μήνας Φωτογραφίας, Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας, «happiness» project
• Απρίλιος 2005: El Mundo, “Barcelona 2 “


ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ:

• Μάiος 1996 : Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών, (δεύτερο βραβείο στον Πανελλήνιο διαγωνισμό Ελληνική Νεολαία 95, που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς και το Φ. Κ. Α., με τη σειρά «Νυχτερινά Στιγμιότυπα»).
• Σεπτέμβριος 1997: Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη, Μήνας Φωτογραφίας, «Διαδρομές 1» (επιμέλεια έκθεσης Νατάσσα Μαρκίδου).
• Οκτώβριος 1997: Εκθεσιακό Κέντρο Αθηνών, Art Athina 5, (συμμετοχή στο περίπτερο του Ελληνικού Κέντρου Φωτογραφίας για τον Μήνα Φωτογραφίας).
• Μάρτιος 1998: Σχολή Βακαλό, έπαινος στον διαγωνισμό «1η Συνάντηση Νέων Δημιουργών» , στη μνήμη του Ασαντούρ Μπαχαριάν, στον τομέα της φωτογραφίας, με την σειρά «Χώροι της Αθήνας» και συμμετοχή στην έκθεση που ακολούθησε.
• Ιούνιος 1998: Ίδρυμα Γουλανδρή Χορν, συμμετοχή σε ομαδική έκθεση στα πλαίσια διημερίδας που οργάνωσε το Υπουργείο Προεδρίας και η Γραμματεία για τα θέματα Ισότητας.
• Μάιος 1999: Χώρος Τέχνης και Πολιτισμού «8 Δυτικά», έκθεση στα πλαίσια του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Καλλιτεχνικής Φωτογραφίας που οργάνωσε η Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία. 
• Ιούνιος 1999: Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου, Ε.Μ.Π., έκθεση στα πλαίσια ημερίδας του Πολυτεχνείου (Γραφείο Λαυρίου) στο Λαύριο, με τη σειρά "Λαυρεωτική Γη".
• Απρίλιος 2001: Ιταλικό Ινστιτούτο Θεσ/κης, Φωτογραφικό Κέντρο Θεσ/κης, Θραύσματα Βαλκανικής Φωτογραφίας - Ατομικότητα και Συλλογικότητα.
• Ιούλιος 2001; Καβάλα, Φωτογραφικό Κέντρο Θεσ/κης, Θραύσματα Βαλκανικής Φωτογραφίας - Ατομικότητα και Συλλογικότητα.
• Ιούλιος 2001: Λονδίνο, 291 Gallery, Soup of the day, Goldsmiths University of London, MA Media & Communications Degree Show.
• Δεκέμβριος 2001: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, Cheap Art bazaar
• Μάιος 2002: Μονή Λαζαριστών, Οπτικοακουστικό Φεστιβάλ «Παράξενη Οθόνη», προβολή video «happiness» 
• Ιούλιος 2002: Φωτογραφικό Κέντρο Σκοπέλου, Συμμετοχή στο πρόγραμμα προβολών «Επαφές» για νέους φωτογράφους από την Ευρώπη, κάτω των 35 χρονών, με τη σειρά «Barcelona»
• Δεκέμβριος 2002: Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, Cheap Art bazaar
• Δεκέμβριος 2002: «Ηώς» Χώρος Τέχνης, Art bazaar
• Ιανουάριος 2004: Βερολίνο, ΝΒΚ, συμμετοχή στην έκθεση «Περι(γε)γραμμένοι Κόσμοι: Σύγχρονη Φωτογραφία στην Ελλάδα» που οργάνωσε το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
• Μάιος 2004: Στουτγκάρδη, Galerie der Stadt Sindelfingen 
• Αύγουστος 2004: Kίελο Stadtgalerie, 
• Οκτώβριος 2004: Χάλλε, Hallescher Kunstverein 
• Αύγουστος 2005: Θεσσαλονίκη, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών 
• Οκτώβριος 2005: Αθήνα, Ελληνοαμερικανική Ένωση 
• Μάιος 2006: Συμμετοχή στο 4ο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ με το εν εξελίξη project «Στα όρια των αρχαιολογικών χώρων»
• Δεκέμβριος 2006: «Ο ανανάς ο λουκουμάς: Μαγειρεμένες Ωμότητες», ομαδική έκθεση εικαστικών της ομάδας Reconstruction Community στην Δημοτική Αγορά Κυψέλης, με τη σειρά φωτογραφιών «Στα όρια της αγοράς Κυψέλης»
• Μάιος 2007: «Το βλέμμα της Πόλης», ομαδική έκθεση φωτογραφίας, Δημοτική Αγορά Κυψέλης, με το τρίπτυχο «Στο ποτάμι»
• Μαίος 2007: Φεστιβάλ Φωτογραφίας και Οπτικών Μέσων Ulisphotofest, Κωνσταντινούπολη, Τουρκία, συμμετοχή με το εν εξελίξη project «Στα όρια των αρχαιολογικών χώρων»
• Ιούλιος - Οκτώβριος 2008: «Διατροφικές Ανασφάλειες», στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Taste4Arts, ομαδική εικαστική έκθεση που επιμελήθηκε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, «Γιορτές της Γης» Βλάστη Κοζάνης, «Festival du Vent» Κορσικής, «Festambiente» Τοσκάνη
• Ιούνιος-Οκτώβριος 2009: Faliron Bay Project Lost Paradise, στο πλαίσιο του «Heaven» 2ης Athens Biennale

Δημοσιεύσεις φωτογραφιών σε διάφορες εφημερίδες και περιοδικά. Συμμετοχή στην ηλεκτρονική φωτοθήκη (photo-cd) των «Νέων Ελλήνων Φωτογράφων» του Φωτογραφικού Κέντρου Αθηνών, στο τεύχος 24 The Evolution of Contemporary Greek Photography του ιταλικού περιοδικού Private, στον κατάλογο «Περι(γε)γραμμένοι Κόσμοι: Σύγχρονη Φωτογραφία στην Ελλάδα» που οργάνωσε το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το ΝΒΚ του Βερολίνου, στον ετήσιο κατάλογο «Επιλογές από στιγμιότυπα ελληνικού Πολιτισμού 2006», έκδοση του περιοδικού «Highlights». Έργα περιλαμβάνονται στη μόνιμη συλλογή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές. 

Λεπτομέρεια έργου (το κείμενο ) :